ANCOM avertizează: atenție sporită la cumpărăturile online de Black Friday!
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) transmite un avertisment public, înainte de startul campaniilor de Black Friday, recomandând utilizatorilor vigilență maximă în timpul procesului de achiziție online.
„În perioada dedicată ofertelor promoționale de Black Friday, ANCOM recomandă utilizatorilor să acorde o atenție sporită opțiunilor și condițiilor de livrare, precum și autenticității informațiilor de-a lungul întregului proces de achiziție online”, se arată în comunicatul de presă transmis, joi, de instituție.
Autoritatea atrage atenția asupra tentativelor de fraudă online, frecvente în această perioadă, sub forma mesajelor false trimise în numele unor companii de curierat.
„ANCOM atrage atenția utilizatorilor să nu răspundă mesajelor (SMS, e-mail) transmise aparent de un furnizor de servicii poștale prin care se solicită accesarea unui link și completarea de informații personale (de exemplu, numărul cardului bancar) necesare livrării unui colet. Dacă utilizatorul a fost victima unei înșelăciuni sau a dat curs unui astfel de mesaj este necesar să informeze furnizorul de servicii poștale și să se adreseze organelor de poliție pentru începerea investigațiilor. În plus, în cazul bunurilor expediate prin serviciul contra ramburs, ANCOM recomandă ca destinatarii care primesc coletul să se asigure că ei sau un alt membru al familiei au făcut o astfel de comandă online, înainte de achitarea sumei de bani solicitate”, precizează instituția.
Pe lângă analiza ofertelor din perspectiva prețului, autenticității produselor, condițiilor de returnare sau verificării identității comercianților, ANCOM recomandă cumpărătorilor online să acorde atenție și aspectelor logistice.
Printre acestea se numără opțiunile de livrare, modalitățile de plată (numerar sau POS), termenul și condițiile de livrare, inclusiv pentru produse voluminoase, precum și starea ambalajului la primirea coletului.
Totodată, instituția reamintește consumatorilor că, în cazul în care apar probleme cu livrarea produselor comandate online, primul pas trebuie să fie contactarea magazinului online.
„În situațiile în care întâmpină probleme legate de livrarea unor produse comandate online este necesar și eficient ca utilizatorii să se adreseze, în primul rând, magazinului online. În lipsa unei soluționări amiabile de către magazinul online, consumatorii se pot adresa: Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor – în cazul în care comerciantul este situat pe teritoriul României; reprezentantului local al Centrului European al Consumatorilor, în cazul unui comerciant dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene. În cazul unui comerciant dintr-un stat care nu este membru al Uniunii Europene, soluționarea reclamațiilor se desfășoară conform mențiunilor de pe site-ul comerciantului respectiv. Este esențial ca utilizatorii să păstreze documentele care dovedesc achiziția (factură, bon fiscal, formular de livrare)”, subliniază ANCOM.

