CFR Călători răspunde criticilor Președintelui ARF: Precizări privind salariile, rutele și compensațiile

CFR Călători a transmis un punct de vedere oficial, în urma declarațiilor recente făcute de Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) într-un interviu acordat presei. Compania subliniază că afirmațiile publice denotă o cunoaștere superficială a realităților din domeniul feroviar, motiv pentru care a considerat necesară o serie de clarificări esențiale.

Salarii în conducerea CFR Călători

În contextul în care în spațiul public s-a discutat despre veniturile conducerii, compania a precizat că:

  • Directorul general are un salariu brut de 44.000 lei și net de 25.740 lei;
  • Directorul financiar-contabil încasează 43.000 lei brut, respectiv 25.155 lei net;
  • Cei 7 membri ai Consiliului de Administrație primesc câte 10.300 lei brut, respectiv 6.025 lei net pe lună, în baza unei selecții conform OUG 109/2011.

Numărul de salariați și comparația cu alți operatori

CFR Călători respinge comparațiile directe cu operatorii privați, subliniind că este un operator național care:

  • Preia rute abandonate de privați din motive economice (ex: Sighișoara–Odorhei, Arad–Brad);
  • Integrează activități de mentenanță internă pentru materialul rulant;
  • Este obligat să respecte proceduri de achiziții publice (Legea 99/2016), spre deosebire de operatorii privați care nu sunt supuși acelorași constrângeri.

Despre rutele „profitabile”

CFR Călători afirmă că nu există rute integral profitabile, întrucât:

  • Prețul biletelor este reglementat, deci compania nu poate acoperi integral costurile din vânzarea de bilete;
  • Compensațiile sunt menite să susțină mobilitatea călătorilor, nu să genereze profit pentru companie;
  • Fără un standard de cost elaborat de ARF, nu se poate vorbi despre o evaluare obiectivă a profitabilității traseelor.

Despre formula de compensare și fondurile bugetare

CFR Călători consideră că actuala formulă de compensare este una contractuală, corelată cu costurile reale (energie, mentenanță, taxe etc.), iar nerespectarea acesteia poate atrage răspundere legală.

În ciuda unei scăderi a bugetului general alocat transportului feroviar în 2025 cu 22%, reducerea aplicată CFR Călători este de 27%, comparativ cu doar 9% în medie pentru operatorii privați – fapt ce ar putea duce la supracompensarea acestora, în timp ce operatorul național este afectat semnificativ.

Ramele electrice furnizate de ARF

Deși CFR Călători ar fi trebuit să primească și să opereze mai multe rame electrice moderne, compania precizează că în prezent folosește doar una singură, din noiembrie 2024, iar pentru 2025 nu a primit compensația aferentă acestora.

CFR Călători solicită o abordare echilibrată, bazată pe date reale și pe înțelegerea completă a complexității activității unui operator național, în condițiile în care acesta trebuie să acopere întreaga rețea feroviară, să respecte legislația achizițiilor publice și să asigure servicii esențiale în regim de obligație publică.

ACTUALITATE

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *