Cum ești sancționat dacă nu ai cauciucuri de iarnă?
Legislația rutieră nu impune o perioadă fixă sau un prag termic pentru dotarea autoturismului cu anvelope de iarnă. Singura situație în care se aplică sancțiuni, conform art. 102 alin. (1) pct. 28 din Codul rutier, este când autovehiculele circulă pe suprafețe acoperite cu gheață sau zăpadă fără echipamentul adecvat, conform Legalbadger.org.
Astfel, conform art. 102 alin. (1) pct. 28 din Codul rutier: „Constituie contravenții și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni următoarele fapte săvârșite de persoane fizice: conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone și al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe roțile axei/axelor de tracțiune sau fără a avea montate pe aceste roți lanțuri sau alte echipamente antiderapante certificate”.
Pentru sezonul rece, șoferii au la dispoziție două variante de echipare a autovehiculelor
Prima variantă constă în utilizarea pneurilor concepute strict pentru iarnă. Este necesar ca acestea să fie certificate conform standardelor stipulate în art. 6 pct. 61 din Codul rutier, prevedere care face trimite la standardele stabilite prin Directiva 92/23/CE și regulamentele CEE nr. 30 și ONU nr. 54.
Ca atare, pot circula pe drumurile publice în legalitate doar autovehiculele care sunt dotate cu anvelope care prezintă inscripția M+S (Mud and Snow), care certifică capacitatea acestora de a funcționa eficient atât pe suprafețe acoperite cu noroi, cât și pe cele înzăpezite. Acest indicator standardizat poate fi observat pe flancul anvelopei. Alternativa o constituie pneurile all season (multisezoniere), însă doar cu condiția să poarte marcajul M+S. Deși prezintă avantaje financiare și logistice, nefiind necesare două seturi separate de anvelope, acestea au limitări în contextul condițiilor meteorologice pe timp de iarnă din România. Performanțele lor în condiții de iarnă sunt inferioare comparativ cu anvelopele specializate pentru sezonul rece, ceea ce poate compromite siguranța conducătorului auto în situații meteorologice nefavorabile.
Conducerea unui autovehicul fără anvelope de iarnă pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei atrage aplicarea unei sancțiuni sub formă de amendă, potrivit Codului rutier. Șoferii care nu respectă această obligație riscă o amendă din clasa a IV-a de sancțiuni, iar poliția rutieră va proceda la reținerea certificatului de înmatriculare sau a documentului înlocuitor.
Sistemul de penalizare rutier funcționează pe baza unui mecanism de calcul bazat pe puncte-amendă, organizat în cinci clase distincte de sancțiuni. Valoarea concretă a amenzii se determină în funcție de două criterii principale stabilite în art. 98 alin. (3) din OUG nr. 195/2002 și anume gravitatea încălcării și nivelul de risc social pe care îl prezintă. Astfel, potrivit art. 98 alin. (4) lit. d) din OUG nr. 195/2002, clasa a IV-a de sancțiuni include amenzi ce pot valora între 9 și 20 de puncte-amendă. Pentru a ilustra acest mecanism, presupunem că un agent constată o abatere care se încadrează în clasa a IV-a de sancțiuni (interval 9-20 puncte-amendă) și decide aplicarea minimului de 9 puncte datorită gravității reduse, cuantumul final al amenzii se calculează înmulțind 9 cu valoarea unui punct-amendă.
În prezent, un punct-amendă reprezintă5% din salariul minim brut pe economie. Totuși, potrivit OUG nr. 87/2024, valoarea punctului-amendă a fost înghețată la 165 de lei pentru perioada 1 iulie-31 decembrie 2024,chiar dacă a avut loc o majorare a salariului minim pe economie brut, care ar fi determinat o creștere a valorii acestuia. Prin urmare, limitele pecuniare de amendă se situează între 1.485 și 3.300 de lei, aceasta putând fi aplicată șoferilor care circulă cu un autovehicul neechipat cu anvelope de iarnă, în condițiile meteorologice stabilite de Codul rutier.
Astfel, această reglementare nu este limitată la un anumit sezon, necesitatea anvelopelor de iarnă fiind determinată strict de condițiile efective ale drumului și condițiile meteorologice, indiferent de perioada anului. Spre exemplu, dacă în timpul verii întâlniți porțiuni de drum montan acoperite cu gheață, obligativitatea anvelopelor de iarnă rămâne valabilă pentru acel sector de drum, chiar dacă pe restul traseului vor fi condiții meteorologice favorabile.