Elevii din clasele primare, excluși de la olimpiade! Ce spune Daniel David despre această decizie

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a decis prin ordin de ministru să nu organizeze olimpiade și concursuri școlare naționale pentru clasele I-IV în 2025, iar ministrul Daniel David a explicat decizia prin necesitatea de a pune accent pe dezvoltarea elementelor de bază ale competențelor-cheie în ciclul primar, subliniind importanța ca acest proces să se desfășoare în ritmul fiecărui copil, conform Edupedu. El a atras atenția că dacă aceste fundații nu sunt consolidate, întreg parcursul educațional al elevilor poate fi afectat.

Daniel David a argumentat că olimpiadele organizate la nivel de minister în clasele primare pot încuraja o focalizare prematură pe anumite domenii, în detrimentul unei dezvoltări echilibrate a tuturor competențelor, într-un text publicat pe blogul său.

Acest lucru [excluderea elevilor de clasele primare de la competițiile școlare naționale] este acum asumat mai ferm de mine deoarece:

a. În clasele I-IV important este să construim elementele de bază ale competențelor cheie.

b. Acest nivel elementar trebuie dezvoltat în ritmul fiecărui copil. Dacă ratăm acest lucru, atunci celelalte dezvoltări care se bazează pe el au de suferit. Am văzut în unele testări recente că unele forme de analfabetism funcțional identificate în clasa a IX-a au cauze identificabile chiar din clasa a V-a”, scrie ministrul Educației și Cercetării.

Potrivit demnitarului, această abordare riscă să distorsioneze procesul educațional, reducând atenția acordată cooperării și lucrului în echipă, aspecte esențiale în această etapă de formare. În plus, el a avertizat că o astfel de competiție poate stimula dezvoltarea unei industrii a meditațiilor și poate genera presiuni inutile asupra copiilor, ceea ce afectează atât stima de sine, cât și încrederea în propriile capacități. Daniel David este profesor universitar psiholog, rector suspendat pe perioada mandatului de ministru al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca.

c. Participarea la olimpiade organizate de minister aduce o greutate mai mare concursurilor, începând să stimuleze prea devreme o industrie a meditațiilor și focalizări prea timpurii pe anumite domenii, ignorându-se altele (tot de bază), ceea ce poate distorsiona dezvoltarea nivelului elementar al tuturor competențelor cheie”, notează Daniel David pe blogul său.

Un alt argument esențial invocat de ministru este necesitatea de a avea politici educaționale congruente, care să nu deruteze copiii și să nu genereze efecte contradictorii. În acest sens, măsura eliminării olimpiadelor se aliniază cu alte decizii luate la nivelul învățământului primar, cum ar fi înlocuirea notelor cu calificative. Aceste politici urmăresc să reducă segregarea timpurie între elevi și să asigure un mediu în care fiecare copil să se poată dezvolta în ritmul său, fără a fi expus la comparații și competiții premature.

Daniel David a mai subliniat că, la nivel european, astfel de olimpiade organizate în ciclul primar nu reprezintă o practică generalizată și că experiențele internaționale indică faptul că o competiție mai bine calibrată ar trebui introdusă la vârste mai mari, după ce bazele competențelor-cheie au fost bine stabilite. „Foarte important pentru mine, astfel de olimpiade organizate la nivel de minister la acest nivel educațional nu reprezintă seturi generalizate de bune practici europene”, susține oficialul.

Chiar dacă Ministerul nu va organiza astfel de competiții, școlile rămân libere să inițieze concursuri locale sau regionale, cu acordul părinților, atât timp cât acestea sunt congruente cu politicile generale ale ministerului, mai spune ministrul. În același timp, evaluările obligatorii de la clasele a II-a și a IV-a sunt considerate instrumente esențiale pentru monitorizarea progresului elevilor și personalizarea procesului de învățare, fiind o alternativă mai potrivită la olimpiadele timpurii.

ACTUALITATE

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *