Reducerea emisiilor de CO2: obiective și politici UE
Emisiile de gaze cu efect de seră contribuie la fenomenul global al schimbărilor climatice. Cei mai mari emițători sunt: Luxemburg, Irlanda și Estonia. Pe de altă parte, statele cu cele mai mici emisii sunt Malta, Suedia și Portugalia.
România este a patra țară cu cele mai puține emisii, conform bazei de date a emisiilor pentru cercetare globală atmosferică.
Obiectivele UE privind schimbările climatice și Pactul verde european
Pentru a combate schimbările climatice, Uniunea Europeană a adoptat Legea europeană a climei care ridică ținta UE de reducere a emisiilor nete de gaze cu efect de seră la cel puțin 55% până în 2030 (de la 40% în prezent) și face din atingerea neutralității climatice până în 2050 o obligație legală.
Schema UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) urmărește să reducă emisiile de dioxid de carbon generate de industrie și obligă companiile să dețină un permis pentru fiecare tonă de CO2 pe care o emit.
Reducerea emisiilor din transporturi în Europa
Emisiile de la avioane și vapoare
Aviația civilă produce 13,4% din emisiile totale de CO2 ale sectorului transporturilor din UE. În aprilie 2023, Parlamentul a aprobat revizuirea ETS pentru aviație astfel încât sistemul să se aplice tuturor zborurilor care pleacă din Spațiul Economic European, care include pe lângă UE, Islanda, Liechtenstein și Norvegia.
Parlamentul și Consiliul au agreat că uleiul de gătit uzat, combustibilul sintetic sau chiar hidrogenul vor trebui să devină treptat norma pentru combustibilul din aviație. Ei doresc ca furnizorii să înceapă să livreze combustibil durabil din 2025, ajungând la 70% din totalul combustibilului de aviație din aeroporturile UE până în 2050.
Transportul maritim va fi la rândul său inclus în schema ETS. Deputații doresc ca sectorul maritim să reducă emisiile de gaze cu efect de seră ale vapoarelor cu 2% începând cu 2025, cu 14,5% începând cu 2035 și cu 80% începând cu 2050, față de nivelurile din 2020. Reducerile trebuie să se aplice navelor cu un tonaj brut de 5 000, care produc 90% din emisiile de CO2.
Emisiile de la mașini
Mașinile și camionetele produc 15% din emisiile de CO2 ale UE. Parlamentul a susținut propunerea Comisiei pentru zero emisii de CO2 de la mașini și camionete până în 2035. Obiectivele intermediare de reducere a emisiilor pentru 2030 sunt de 55% pentru mașini și 50% pentru camionete. Pentru a atinge aceste obiective, toate mașinile nou intrate pe piața UE începând cu 2035 vor trebui să aibă emisii zero de CO2. Aceste reguli nu se aplică mașinilor existente.
Reducerea emisiilor din sectorul energetic
Arderea combustibilului este responsabilă pentru mai mult de trei sferturi din emisiile de gaze cu efect de seră ale UE. Scăderea consumului de energie și dezvoltarea surselor de energie mai curate sunt esențiale pentru atingerea obiectivelor UE în materie de climă și soluționarea dependenței UE de importurile din țări terțe.
Reducerea consumului de energie
Încălzirea și răcirea clădirilor reprezintă 40% din toată energia consumată în UE. Parlamentul lucrează la reguli pentru performanța energetică a clădirilor, cu scopul de a avea un parc de clădiri cu emisii zero până în 2050. Regulile includ:
- strategii de renovare
- cerința ca toate clădirile noi din UE să producă zero emisii începând cu 2030
- instalarea de panouri solare pe clădiri noi
Creșterea ponderii energiei regenerabile
Dezvoltarea surselor de energie curată ca alternative la combustibilii fosili va ajuta, de asemenea, UE să reducă emisiile. În prezent, peste 20% din energia consumată în UE provine din surse regenerabile.
Taxarea carbonului la bunuri de import
Un mecanism de ajustare a emisiilor de carbon la frontieră ar stimula industriile UE și non-UE să-și reducă emisiile, prin aplicarea unei taxe la importul de bunuri dacă acestea provin din țări mai puțin ambițioase în politicile climatice. Se urmărește evitarea relocării emisiilor de carbon – mutarea producției în țări cu norme mai puțin stricte pentru emisii de gaze cu efect de seră.
Reducerea emisiilor de carbon din alte sectoare
Sectoarele care nu fac obiectul sistemului de comercializare a certificatelor de emisii – precum transportul, agricultura, construcțiile și gestionarea deșeurilor – produc în continuare aproximativ 60% din totalul emisiilor din Uniune. Comisia a propus ca emisiile din aceste sectoare să fie reduse cu 40 % până în 2030, comparativ cu nivelurile din 2005.
Folosirea pădurilor pentru absorbția emisiilor
Pădurile funcționează ca niște rezervoare de carbon naturale – ele captează mai mult carbon din atmosferă decât eliberează. Pădurile din Uniune absorb echivalentul a 7% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din Uniunea Europeană în fiecare an. Uniunea dorește să se folosească de acest efect pentru a combate schimbările climatice.
Defrișarea și degradarea pădurilor au un impact asupra obiectivelor de mediu ale UE, cum ar fi combaterea schimbărilor climatice și pierderea biodiversității, dar și asupra drepturilor omului, păcii și securității. De aceea, UE se străduiește să combată pierderea pădurilor la nivel global.
Reducerea gazelor cu efect de seră altele decât CO2
Pentru a combate încălzirea globală UE se străduiește să reglementeze și alte gaze cu efect de seră care încălzesc planeta, cum ar fi metanul, gazele fluorurate – cunoscute și ca gaze-F – precum și substanțele care afectează stratul de ozon. Deși prezente în cantități mai mici decât CO2 în atmosferă, acestea pot avea un efect de încălzire semnificativ. Ele sunt, totodată, incluse în Acordul de la Paris.