România lansează primul Raport OECD privind educația: un pas esențial în procesul de aderare
Marți, 27 mai 2025, a fost lansat oficial Raportul OECD „Education & Skills” pentru România, în cadrul unui eveniment desfășurat în Aula Academiei Române. Raportul marchează un moment istoric, fiind primul document public dedicat sistemului educațional românesc în contextul procesului de aderare la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD).
La eveniment au participat reprezentanți ai OECD, în frunte cu Andreas Schleicher – directorul departamentului Education & Skills, dar și Luca Niculescu, coordonator național pentru aderarea României la OECD. De asemenea, ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, a prezentat principalele concluzii ale raportului și a subliniat importanța acestuia pentru direcția strategică a educației românești.
„Mă bucur că astăzi s-a prezentat Raportul OECD pentru educație, așa cum am spus, primul raport public al României în procesul de aderare la OECD. Demersul a început în 2022, s-a derulat pe parcursul anilor 2023-2024, eu finalizând, validând și lansând Raportul OECD în 2025. Le mulțumesc tuturor celor implicați, demnitari, specialiști și oameni ai educației!”, a declarat ministrul Daniel David.
Raportul oferă o analiză amplă a sistemului de educație din România, structurată pe trei dimensiuni-cheie: calitate, echitate și guvernanță, în comparație cu standardele internaționale OECD. Documentul tratează teme esențiale precum educația timpurie, școlaritatea obligatorie, învățământul terțiar și învățarea pe tot parcursul vieții, și oferă recomandări strategice privind reformele necesare.
„Găsesc Raportul OECD ca unul riguros și foarte util, atât în sine, cât și ca input pentru Raportul QX – împreună putând sta la baza unei reforme de fond în educația românească. Dacă facem bine ceea ce trebuie făcut, putem vedea primele rezultate pozitive în sistemul de educație românesc în 3-5 ani, în funcție de ciclul educațional”, a mai declarat ministrul educației.
Raportul OECD completează evaluările deja lansate în cadrul Raportului QX, oferind o perspectivă comparativă valoroasă pentru politici publice pe termen lung. Concluziile celor două documente sunt în mare parte convergente, subliniind necesitatea unei abordări strategice integrate în reformarea educației românești.