Vezi câți bani s-au cheltuit până acum în campanie! Un partid conduce detașat!
Expert Forum a realizat o analiză a fondurilor alocate de partidele din România în campaniile electorale pentru alegerile prezidențiale și parlamentare. Datele luate în calcul au fost publicate pe 8 noiembrie pe portalul finantarepartide.ro și se referă la o săptămână din campania pentru parlamentare și la două săptămâni din cea pentru prezidențiale.
PSD – lider detașat al cheltuielilor pentru prezidențiale
Sursa foto: Expert Forum
Conform sursei citate, PSD conduce la capitolul cheltuieli în primele două săptămâni ale campaniei pentru prezidențiale. Social democrații au investit în cursa lui Marcel Ciolacu pentru Cotroceni 37 de milioane de lei, în situația în care contracandidații acestuia au folosit 10 milioane de lei în total…
Cel mai mult s-a cheltuit pentru servicii diverse, incluzând și vestimentație (33%), online (31%), radio/presă/tv (27%). Multe dintre firmele de la alegerile parlamentare se regăsesc și la prezidențiale.
Conform raportului Expert Forum, pe locul 2 în clasament se află, la mare distanță, PNL, cu 4,2 milioane de lei, urmat de AUR, cu 1,87 milioane de lei și de independentul Mircea Geoană, cu suma de 1,6 milioane de lei. Geoană a avut până acum în campanie facturi mai mari decât USR, care a cheltuit 1,2 milioane de lei în intervalul de două săptămâni supus analizei.
Pe ce au cheltuit partidele banii
Potrivit Expert Forum, la PSD aproape 33% din bani s-au cheltuit pe propagandă în mass media (12 mil. lei), iar 27% pe online (10 mil. lei). Social democrații au cheltuit 11 milioane de lei pentru vestimentație.
PNL a cheltuit câte 700 de mii de lei pentru online și propagandă în mass media. PNL a cheltuit 1 milion de lei din subvenții către Kensington Communications SRL (probabil pentru consultanță). Încă 1,2 milioane de lei din subvenții au mers către Stage Expert SRL
Mircea Geoană a plătit 1,4 milioane de lei (87,69%) pentru campania online, către TV Buzău Trust Campus SRL, deținută de vicepreşedintele FC Gloria Buzău, care în 2023 figura ca împuternicit Pro România Buzău. Alți 130 mii de lei (8%) au mers către Alvi Print SRL, pentru tipărituri.
AUR a cheltuit 65% din bani pe campanii online (1,2 milioane de lei), pentru care a încheiat contracte cu trei dintre firmele cu care lucrează la parlamentare, la care se adaugă Follow Digital Solutions SRL. Aproape un sfert din bani – 493 mii lei – au mers la tipărituri și afișe, către DGI Multimedia Design SRL.
USR a plătit relativ puțin pe materiale electorale. Din totalul de 1,2 milioane de lei, 812 mii de lei au fost alocați pentru sondaje (Atlasul Social SRL, Baobab Studio SRL și Insights Boutique SRL).
PSD, cel mai cheltuitor partid și în campania pentru parlamentare
Sursa foto: Expert Forum
În ceea ce privește sumele investite în campania la parlamentare, fruntaș, conform analizei Expert Forum, este tot PSD. Din suma totală de 29 de milioane de lei cheltuită până acum pentru promovarea electorală, social-democrații au plătit 16 milioane de lei. Pe locul secund se află PNL, cu 5,3 milioane de lei, în timp ce AUR și USR au utilizat fonduri de câte 2,1 milioane de lei.
Cele mai mari contribuții ale candidaților la parlamentare au fost declarate de PSD, PNL, AUR și USR. Conform raportului Expert Forum, cele mai mari contribuții au fost la Constanța, București și Argeș, 63% din fonduri fiind declarate pentru Camera Deputaților.
Primul tur al alegerilor prezidențiale are loc pe data de 24 noiembrie, în timp ce scrutinul pentru Parlamentul României se va desfășura pe data de 1 decembrie.
Sursa foto fond: libertatea.ro